Naar de navigatie Naar de inhoud

Zorgaanbieder: maak uw digitale zorgaanbod bekend!

Geplaatst op 26 oktober 2016 door - 4453 keer bekeken

Foto Zorgaanbieder: maak uw digitale zorgaanbod bekend!

Ieder jaar worden honderden zorgverleners en duizenden patiënten en consumenten ondervraagd voor de eHealth monitor. Met dit landelijke onderzoek geven Nivel en Nictiz inzicht in het gebruik van digitale zorg (eHealth) in Nederland.

Digitale services stapje voor stapje ingeburgerd

De bekendheid met digitale zorgdiensten onder zorggebruikers nam toe in het afgelopen jaar. Maar het gebruik van eHealth blijft vaak nog achter. Veel mensen weten niet dat ze online afspraken kunnen maken, herhaalrecepten kunnen bestellen en hun online dossier kunnen inzien. Vergelijk dat eens met het invoeren van nieuwe diensten en services in andere branches - bijvoorbeeld de ov-chipkaart, de zelfscan kassa’s bij AH of de geautomatiseerde paspoortcontrole op Schiphol. Met het huidige gemak van zelf scannen, betalen en inchecken vergeten we bijna dat het enkele jaren kan duren voordat nieuwe diensten en digitale services echt ingeburgerd raken. Ten tijde van de introductie zag je meer personeel op de vloer om nieuwe gebruikers wegwijs te maken en te helpen bij eventuele vragen. Bij nieuwe digitale zorgdiensten in het ziekenhuis, de huisartsenpraktijk of het gezondheidscentrum zou het eigenlijk niet anders moeten zijn.

eHealth monitor

Vorig jaar bleek uit cijfers van de eHealth monitor dat de bekendheid met digitale zorg onder zorggebruikers in 2015 niet was toegenomen. Zorggebruikers bleken vaak niet op de hoogte van de mogelijkheden die zorgverleners bieden om via internet met hen te communiceren. De behoefte aan meer online contactmogelijkheden met een zorgverlener - bijvoorbeeld online een herhaalrecept aanvragen of via de mail een vraag stellen (e-consult) - was er echter wel. Kortom: er bestaat een kloof tussen het aanbod van zorgverleners en de bekendheid onder zorggebruikers.

Daar lijkt inmiddels wat verandering in te zijn gekomen: de groep zorggebruikers die weet wat er bij hun zorgverlener aan online diensten beschikbaar is, neemt mondjesmaat toe. Gelukkig maar, want een groot deel van de zorggebruikers (bijna de helft) gebruikt graag online diensten, zo blijkt uit de eHealth monitor van 2016.

Patiënten beter informeren over de mogelijkheden

Eén van de aanbevelingen luidt dan ook: zorgprofessionals en zorginstellingen moeten patiënten beter informeren over de digitale zorgdiensten die zij bieden, zoals online herhaalrecepten aanvragen, online afspraken maken of wijzigen, online je medische dossier  inzien of een e-consult met de huisarts. Op DigitaleZorgGids.nl kunnen patiënten kijken of hun eigen zorgaanbieder een bepaalde digitale zorgdienst aanbiedt. Deze informatie komt tot stand door een koppeling met de gegevens die zorgverleners en zorgaanbieders invullen op ZorgkaartNederland.

Dit overzicht is alleen nog lang niet compleet. Onze tweede aanbeveling is dan ook dat alle zorgprofessionals en zorginstellingen  patiënten actiever gaan informeren over de mogelijkheden van digitale zorg én hen ondersteunen bij het gebruik van digitale zorg. Onder andere door de online diensten bij het profiel op ZorgkaartNederland aan te geven. Indien u een pakket heeft, kunt u dit zelf aanpassen. Heeft u nog geen pakket? Vraag dan nu het gratis instappakket aan. 



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.